آشنايي با سيستم‌عامل‌هاي مشهور تلفن همراه


 





 
تا امروز نرم‌افزارهاي بسياري از سيستم عاملي‌هاي ويندوز موبايل و سيمبين را معرفي کرديم. امروز قصد داريم سري به نرم‌افزارهاي سيستم عامل‌هاي ديگر موجود در بازار بزنيم و آنها را نيز معرفي کنيم. اما پيش از آن، بد نيست کمي درباره سيستم عامل مختلف موبايل ها توضيح دهيم و بگوييم که هم‌اكنون سيستم عامل‌هاي متعددي براي گوشي‌هاي موبايل طراحي شده‌اند که بر اساس محبوبيت و درصد مالکيت بازار به‌شرح زير هستند (عددهاي ليست زير به درصد است). همچنين کارشناسان بازار پيش‌بيني کرده‌اند که درصد مالکيت اين سيستم عامل‌ها در 4 سال آينده دستخوش تغييرات عمده‌اي خواهد شد که در زير به آن نيز اشاره شده است.
سيمبين: سيمبين را پيش از اين گروهي از شرکت‌ها مانند نوکيا، اريکسون، سوني‌اريکسون، پاناسونيک و سامسونگ پشتيباني مي‌کردند، ولي در 24 ژوئن 2008 نوکيا همه سهام آن را خريد. قدمت شرکت سازنده مذکور به 30 سال پيش باز مي‌گردد، اما توليد سيستم عامل فوق براي گوشي‌هاي مختلفي از جمله نوکيا، سوني‌ارکيسون و موتورولا از سال 1998 آغاز شد و تا الان نيز ادامه داشته است.
تا به‌حال بيش از 10 نسخه از اين سيستم عامل توليد شده و در حال حاضر آخرين به‌نگارش 0/3 رسيده است که البته هنوز به بازار عرضه نشده و قرار است با توليد مدل N8 و مدل‌هايي همچون C7، E7 و C6-01 به‌طور رسمي کار خود را آغاز کند.
محبوبيت سيمبين را مي‌توان در چند چيز يافت. سادگي براي مخاطب، عرضه در گوشي‌هاي متعدد و همچنين برنامه‌هاي متعددي که براي اين نوع سيستم ها طراحي شده است.
IOS: اپل يك شرکت بسيار معتبر کامپيوتري است که از سال 2007 اقدام به ساخت تلفن همراهي کرد که توانست براي خود محبويتي بسيار در بازار تلفن‌هاي همراه کسب کند. اين شرکت تنها اقدام به توليد يک گوشي کرد که خود نيز داراي سيستم عامل خاصي به‌نام «سيستم‌عامل آيفون» بود که بر پايه مکينتاش (سيستم عامل مربوط به کامپيوترهاي اپل) نوشته شده بود. در حال حاضر آخرين نسخه از سيستم عامل اپل موبايل 0/4 است که چند ماه است که از عرضه آن مي‌گذرد.
ويندوز موبايل: همان‌طور که از اسمش پيداست، سيستم عاملي است که از طرف شرکت مايکروسافت براي گوشي‌هاي موبايل طراحي و نوشته شده است. ويندوز موبايل يک سيستم عامل فشرده به‌همراه تعدادي از برنامه‌هاي اصلي و کاربردي موبايل براي گوشي‌هايي است که بر پايه API‌‌هاي win32 کار مي‌کنند. اين سيستم عامل شبيه نسخه روميزي ويندوز طراحي شده است و نخستين توليد آن به سال 2002 برمي‌گردد که براي گوشي‌هاي Pocket PC ارائه شده بود و تا كنون چندين نسخه از ويندوز موبايل به بازار عرضه شده که آخرين نسخه آن ويندوز موبايل 0/7 (در حال آزمايش) است و به‌زودي به بازار عرضه خواهد شد.
آندرويد : آندرويد نام سيستم‌عاملي است که گوگل با همکاري ده‌ها شرکت ديگر براي گوشي‌هاي تلفن همراه مي‌سازد. اندرويد بر پايه لينوکس ساخته شده است و شرکت توسعه‌دهنده اين سيستم‌عامل توسط گوگل خريداري شده و سپس به‌صورت منبع باز ارائه گرديده است.
اين سيستم‌عامل به توسعه‌دهندگان اجازه مي‌دهد که کدهاي مديريت شده‌اي به‌زبان جاوا براي کنترل ابزارهاي شرکت گوگل فراهم آورند. توسعه‌دهندگان مي‌توانند براي کنترل ابزارهاي ارائه شده توسط شرکت گوگل از کتابخانه مبتني بر جاواي ارائه شده به‌همراه اين سيستم‌عامل استفاده كنند.

نخستين‌گوشي همراه ارائه شده با اين سيستم‌عامل HTC Dream نام دارد که در سال 2008 ميلادي به بازار آمد. گوگل سيستم‌عامل خود که ويژه دستگاه‌هاي قابل‌حمل مانند تلفن همراه و نوت‌بوک است را با هدف رقابت با سيستم‌عامل‌هايي چون iOS، ويندوزموبايل و سيمبين عرضه کرد. آخرين نسخه از اين سيستم عامل، نگارش 2/2، در حال حاضر نيز در دسترس است.
مائمو: مائمو (Maemo) يك پلتفرم كوچك شده براي گوشي‌هاي هوشمند و دراصطلاح «بر پايه اينترنت» است كه توسط شرکت نوكيا عرضه شده و هسته مركزي‌اش بر اساس سيستم عامل debian استوار است. رابط کاربري اين سيستم عامل از سيستم Gnom پيروي مي‌كند كه مي‌توان گفت به اندازه گنوم دبيان امكانات دارد: امكاناتي شبيه كتابخانه‌هاي سيستمي و مرجعي نوشتاري و پكت‌هاي به‌روزرساني.
اما اين تنها آغاز راه اين سيستم عامل بود. شرکت نوکيا قصد دارد به‌همراه شرکت بزرگ اينتل (توليدکننده پردازنده‌هاي کامپيوتري) دانسته‌ها و اطلاعات خود را به‌اشتراک گذاشته و سيستم عامل پيشرفته‌تري را به نام Meego را به بازار عرضه کنند. هم‌اکنون اين سيستم عامل تنها روي يکي از گوشي‌هاي شرکت نوکيا وجود دارد، اما در آينده خبرهاي بيشتري از آن خواهيد شنيد.
برو Brew: برو نام سيستم‌عاملي است که توسط کمپاني ‌Qualcomm ساخته و پرداخته شده و تاکنون در بيش از 25 کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است. اين برنامه تاکنون درآمدي بيش از 2ميليارد دلار را عايد طراحان برنامه‌هاي کاربردي کرده است. افزون بر اين، بيش از 8 سال است که به‌عنوان يکي از سيستم‌عامل‌هاي پيشگام در صنعت توسعه برنامه‌هاي کاربردي و سرويس‌هاي مربوطه موفقيت خود را براي كاربران به‌اثبات رسانيده است.
به‌تازگي در راستاي ارتقا و گسترش هر چه بيشتر اين سيستم‌عامل، روي نسخه مخصوص موبايل آن با عنوان Brew MP OS سرمايه‌گذاري شده است. اين نسخه جديد راهکارهايي انعطاف‌پذيرتر را به‌دنياي موبايل هديه داده و ابزارهايي نوين را در اختيار سازندگان برنامه‌هاي کاربردي قرار مي‌دهد تا از كاربردهاي متعدد، صرف‌نظر از اين‌که براي چه پلتفرمي ساخته شده‌اند، پشتيباني کند.
در سال 2008، فضاي نرم‌افزاري برو مجال بيشتري براي تبديل شدن به يک پلت‌فرم موبايل پيدا کرد. اين امر فرصتي را پديد آورد تا از برو نوعي سيستم‌عامل موبايل انعطاف‌پذير‌ و قابل‌ارتقا بسازد.
با استفاده از SDK سيستم‌عامل BREW MP، سازندگان و طراحان برنامه‌هاي کاربردي مي‌توانند به‌راحتي به خلق نرم‌افزارها، ويجت‌ها و رابط‌هاي کاربري جديد براي تلفن‌هاي همراه و ساير دستگاه‌هاي قابل‌حمل بپردازند. بروMP براي کاربرد در تمامي گوشي‌ها طراحي شده و به‌ويژه عملکرد بسيار مناسبي در گوشي‌هاي G3 و گوشي‌هاي هوشمند ارزان قيمت دارد. با استفاده از قابليت‌هاي پيشرفته نرم‌افزاري بروMP، طراحان و توليدکنندگان نرم‌افزارهاي موبايلي مي‌توانند منو، نرم‌افزار و ويجت‌هاي موبايلي خلاقانه و جذاب را براي گوشي‌هاي موبايل توليد کنند.
همان‌طور که ديديد در بازار تلفن‌هاي همراه سيستم عامل‌هاي متعددي وجود دارد. اما چيزي که هم‌اكنون در جريان است و سيستم‌عامل‌هايي که در حال حاضر بين کاربران محبوبيت دارند و به‌اصطلاح روي بورس هستند، عبارتند از: Symbian، Winmo، IOS و سيستم عامل‌هاي کد باز، همچون Androd و Maem.
منبع:http://www.jamejamonline.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad_rahmani


/ج